Czeskie miasto Uście nad Łabą pochwaliło się kolejną umową ramową ze Škodą na trolejbusy. Kontrakt będzie obowiązywał przez 8 lat, a przewoźnik będzie mógł zakupić do 30 nowych trolejbusów 33Tr.
Miejski przewoźnik Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMÚL) kontynuuje proces odnowy taboru trolejbusowego. Podpisana właśnie umowa ramowa ze Škodą pozwoli zamówić do 30 nowych trolejbusów Škoda 33Tr z nadwoziem SOR. Za każdy z nich przedsiębiorstwo zapłaci 21,93 mln koron netto, czyli ok. 3,83 mln zł. Jak podają krajowe media, będą to najdroższe trolejbusy w Czechach. Umowa obejmuje również dostawę sześciu stacji ładowania.
W czerwcu doszło do otwarcia ofert w przetargu. DPMÚL przekazał, że wpłynęła tylko jedna oferta. Warunki wykluczały na przykład udział tureckiego producenta Bozankaya. Przypomnijmy, że w poprzednich latach
Škoda dostarczyła już do Uścia nad Łabą w ramach zadania podstawowego i prawa opcji łącznie 33 trolejbusy Tr z nadwoziami Solarisa. W porównaniu do poprzedniej dostawy, teraz miasto zapłaci o ponad 1,5 miliona koron więcej za jeden pojazd. Cena kształtowała się wówczas na poziomie 20,35 miliona koron (ok. 3,6 mln zł).
18-metrowe przegubowe trolejbusy Škoda 33Tr zostaną wyposażone w akumulatory trakcyjne o pojemności min. 57 kWh, co umożliwi osiągnięcie zasięgu co najmniej 12 kilometrów poza siecią trakcyjną. Pozwoli to przewoźnikowi obsługiwać odcinki bez sieci trakcyjnej. Aby zapewnić niezawodną eksploatację w pagórkowatym terenie Uścia nad Łabą, pojazdy zostaną wyposażone w dwie osie napędowe. Pasażerowie będą mogli liczyć na w pełni klimatyzowane wnętrze, nowoczesne systemy informacyjne oraz podwójne szyby zespolone, co przyczyni się do lepszego komfortu termicznego we wnętrzu i mniejszego zużycia energii podczas eksploatacji pojazdu.
– Cieszymy się, że kontynuujemy odnawianie naszej floty i jednocześnie rozpoczynamy regularną modernizację pojazdów naszej firmy. Ostatnia umowa na dostawę trolejbusów Škoda 33Tr jest tego wyraźnym dowodem. Bardzo cenimy sobie fakt, że udało nam się zawrzeć umowę z rzetelnym partnerem, który posiada bogate doświadczenie w produkcji trolejbusów i długoletnią tradycję w naszym mieście – mówi Simona Mohacsi, przewodnicząca zarządu Dopravní podnik města Ústí nad Labem.
Uście nad Łabą posiada jedną z najmłodszych linii trolejbusowych w Czechach. Została uruchomiona w 1988 roku i przez ponad trzy dekady stała się podstawą miejskiego transportu publicznego. Dzisiejsza sieć linii trolejbusowych obejmuje większość miasta i zapewnia obsługę nawet w pagórkowatych rejonach, gdzie funkcjonowanie innych środków transportu jest utrudnione, a sieć stale się rozrasta. Pod koniec 2024 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Uściu nad Łabą dysponowało flotą 75 trolejbusów, dostarczonych w całości przez Grupę Škoda.